Baktanken med en ”pre sale” är att få inkomster genom att sälja medlemskap INNAN ert gym har öppnat. Så fort verksamheten är igång startar kostnaderna att rulla. Ingen skulle någonsin starta en bilmotor och låta den stå på innan man började leta efter passagerarna – varför skall ni då starta ert gym innan ni har några medlemmar?
En nyöppnad träningsanläggning bör ha som mål att åtminstone nå ”break even” (då intäkterna är lika höga som kostnaderna) på sin första verksamhetsdag. Är inte detta möjligt så är nästa mål att klara detta inom 3 – 6 månader efter öppning. Som ägare till en nystartat verksamhet får ni ett STORT ekonomiskt problem om ni låter de dyra driftskostnaderna komma igång innan ni börjar fylla er verksamhet med betalande kunder.
Många har svårt att föreställa sig att kunderna skulle vilja “köpa någonting som inte ens existerar”. Det är enkelt att reda ut detta begrepp när man analyserar hur produkter säljs i andra branscher. Det är helt normalt för ett nytt hus att säljas genom att kunden bara ser ritningarna eller en modell först. Kunden skriver på en köporder långt innan husbyggandet påbörjas. Ett ännu mer passande exempel är hur paketresor säljs till semestern. Här köper vi resan och betalar för flyg och hotell flera månader i förväg. Vår enda kunskap om produkten är vad som visas i glättade och färgglada broschyrer.
Med andra ord – det är fullt möjligt och ett MÅSTE att ni genomför en bra pre sale. Utan detta moment kan ni väldigt snabbt tömma era likvida resurser och få jobba utan lön under en lång, lång tid. En väl genomförd pre sale skall starta gärna tre-fyra månader innan öppningsdagen. Den består av tre delar:
1. Bygg image.
Folk älskar något som är ”nytt och spännande” och visar alltid en viss nyfikenhet då något nytt är på gång. I början vill man behålla nyfikenheten och inte ge bort för mycket detaljer men samtidigt självklart få ut budskapet att – ”ett nytt och spännande gym är på gång nära dig!”. I detta skede försöker ni inte sälja medlemskap utan genom olika aktiviteter bygga nyfikenhet. Målet är att samla in en mängd namn och kontaktuppgifter på intressenter.
2. Kartlägg marknaden.
Det är viktigt att kartlägga det geografiska upptagningsområdet som finns nära ert nya gym. Detta skall vara uppdelat i område som bygger på 4 minuter, 8 minuter och 12 minuters restid från platsen där era intressenter befinner sig till er nya etablering.
3. Sälj medlemskap.
Sista fasen i er pre sale har full fokus på att sälja medlemskap. Efter det att ni byggt upp en nyfikenhet och ett engagemang bland så många som möjligt gäller det nu att på allvar börja sälja medlemskap. För att lyckas med detta måste ni genom olika åtgärder få tag på intressenter som vill lyssna på er konceptpresentation. Ni ser till att kunden blir väldigt imponerande och att han/hon via ett väl genomtänkt öppningserbjudande tecknar ett medlemskap.
GymBusiness Scandinavia AB, Box 71, 250 54 Helsingborg, Sverige
+46 (0)42 270550
bjorn@gymbusiness.se